# innowacje, # Nissan Leaf, # aplikacje mobilne, # testy użyteczności aplikacji, # eMobility, # design thinking, # Everett Rogers, # trendsetters, # prototypowanie, # samochód elektryczny, # user experience (UX), # Customer Journey Map, # profil socjodemograficzny, # infrastruktura ładowania samochodów elektrycznych, użytkownicy

Piątek, godz. 10.40, sesja V, sale A+B+C

Rocky Road to eMobility

Krótki opis idei wystąpienia:

Projekt eMobility realizowany przez Enspirion, spółkę Grupy Kapitałowej ENERGA, miał na celu wypracowanie optymalnego modelu biznesowego w obszarze e-mobilności, czyli wykorzystania samochodów elektrycznych wśród odbiorców indywidualnych i przedsiębiorstw. Głównym wyzwaniem, przed którym stał Enspirion było wprowadzenie na rynek wysoce innowacyjnych produktów i usług, które są dopiero na etapie rozwijania na równoległych rynkach, np. autobusy elektryczne w Chinach lub taksówki elektryczne w Mardycie. Kluczowy problem Klienta to wybór model biznesowego, a także: - wykorzystanie potencjału innowacji i znalezienie niszy na tworzącym się rynku samochodów elektrycznych w Polsce, - identyfikacja kluczowych potrzeb potencjalnych klientów, - przygotowanie i testowanie produktów i usług w taki sposób, aby spełniały oczekiwania klientów docelowych i odniosły rynkowy sukces. Inny Format współpracował z Enspirionem od etapu konceptualizacji produktów i usług związanych z wdrożeniem e-mobilności. Głównym wyzwaniem, przed którym stanęli badacze, to brak możliwości zaprojektowania badania obejmującego użytkowników podobnych produktów i usług, gdyż w aglomeracji trójmiejskiej jest zaledwie kilkudziesięciu użytkowników samochodów elektrycznych. W projekcie pojawiła się konieczność ”stworzenia” szerszej grupy użytkowników produktów i usług związanych z samochodami elektrycznymi. Na potrzeby projektu eMobility powstała eksperymentalna grupa użytkowników aut elektrycznych i towarzyszącej im infrastrukturze sieci ładowania. Grupa korzystająca z prototypów rozwiązań w zakresie współużytkowania aut i infrastruktury wypożyczeń dała nieocenione insighty. Dane do rozwoju produktów i usług (doświadczenia, emocje, problemy, oczekiwania, potrzeby, funkcjonalności) uzupełniane są o badania grupy trendsetterów, kluczowych partnerów itp. Kluczowe wyzwania dla agencji badawczej w porjekcie eMobility to: - stworzenie grup testerów o różnym charakterze i nastawieniu do innowacji w oparciu o teorię E.Rogersa: grupa innowatorów, wcześni naśladowcy, wczesna większość, - skupienie się na całym procesie korzystania z usługi (customer journey map) i dobór odpowiednich narzędzi z obszaru user experience, service design oraz metod etnograficznych, - konieczność stworzenia zespołu badawczo-rozwojowego z Klientem, regularne dostarczanie wyników badań do budowania modelu biznesowego z wykorzystaniem Lean Canvas, wspólny warsztat poświęcony wynikom badania i wypracowanie rekomendacji do zastosowania w dalszej pracy nad wdrażaniem usługi z użyciem visual thinking. Kluczowy wniosek: Aby skutecznie zaadaptować innowacyjną usługę na rynku, trzeba ją testować i weryfikować. Grupy o rożnym nastawieniu do innowacji dostarczają wiedzy o bardzo rożnym charakterze

Plan wystąpienia w najważniejszych punktach:

  1. Idea i charakter projektu eMobility: a) e-mobilność w innych krajach vs e-mobilność w Polsce,
    b) bazowe elementy usługi – flota samochodów elektrycznych, carsharing, terminale ładowania, system IT, aplikacje mobilne,
  2. Jak poradziliśmy sobie z wyzwaniami w projekcie badawczym w ramach eMobility: a) stworzenie grup testowych: profil socjodemograficzny trendsetterów, Customer Advisory Board, projektowanie grupy quasi-eksperymentalnej,
    b) zagadnienia badawcze: badanie potrzeb, oczekiwań, doświadczeń użytkowników infrastruktury samochodów elektrycznych (customer journey map), prototypowanie (testy użyteczności); badania zachowań versus deklaracje,
  3. opracowanie praktycznych wniosków i rekomendacji płynących z badań dotyczące minimalnych funkcjonalności usługi. 3. Projekt eMobility – lessons learned.

Opis korzyści (możliwości wykorzystania wiedzy), jakie osiągną uczestnicy Kongresu po wysłuchaniu wystąpienia:

Korzyści dla uczestników Kongresu płynące z wystąpienia to przede wszystkim:
  • konkretne rozwiązania badawcze do zastosowania w procesie tworzenia, adaptowania innowacyjnych usług i produktów;
  • inspiracja i praktyczne przykłady, jak podchodzić do tworzenia quazi-eksperymentalnych grup badawczych;
  • praktyczne przykłady korzystania z metodologii design thinking, badań UX, Customer Journey Map w branżach niekoniecznie związanych z rozwiązaniami IT;
  • wskazówki jak układać współpracę z klientem, którego produkt/usługa nieustannie ewoluuje.

Opis projektu badawczego:

Nadrzędnym celem badań prowadzonych w ramach projektu eMobility było dostarczenie danych do weryfikacji oferty biznesowej dotyczącej użytkowania aut elektrycznych wraz z towarzyszącą im infrastrukturą, m.in. aplikacje mobilne do rezerwacji aut, terminale ładowania, wallbox. Aby to osiągnąć zrealizowano badania, które pozwalały na niestandardowe podejście, a jednocześnie gwarantowały optymalną ilość i jakość danych do analizy. To co było dla nas ważne, to spojrzenie na produkt i usługę e-mobilności przez pryzmat metod design thinking przy jednoczesnym niezaniedbywaniu ”tradycyjnych” narzędzi badawczych. Posiłkując się schematem Christiana Rohrera, wykorzystaliśmy zarówno atuty podejścia behawioralnego, jak i badania opinii – czyli zderzyć co ludzie mówią z tym, co tak naprawdę robią i jak działają. Aby dobrze zbadać doświadczenia, emocje, problemy, oczekiwania, potrzeby, użytkowników oraz niezbędne funkcjonalności usług i produktów związanych z e-mobilnością zaplanowaliśmy aż 19 badań cząstkowych – zarówno jakościowych, jak i ilościowych. W badaniu uczestniczyli:
  • trendsetterzy (innowatorzy) – w ramach panelu doradczego,
  • pracownicy 7 firm, którym użyczono auto elektryczne (wczesna większość - grupa quazi-eksperymentalna),
  • przedstawiciele firm posiadających samochody służbowe (potencjalna wczesna większość)
  • pracownicy Grupy Kapitałowej Energa użytkujący samochód elektryczny oraz infrastrukturę do jego ładowania,
  • uczestnicy targów motoryzacyjnych.
Najciekawsze i najbardziej wartościowe dane udało się pozyskać na styku różnych badanych grup i różnych typów metod – od kwestionariuszy CAWI, Customer Advisory Board, testów użyteczności, dzienniczków podróży, IDI oraz danych o przejechanych kilometrach i ładowaniach auta dostępnych za pośrednictwem aplikacji mobilnych.
jaskulska Monika
Jaskulska


kierownik projektów
Inny Format

Absolwentka socjologii UG, pedagogiki UG oraz studiów podyplomowych z zakresu User Experience: psychologii projektowania Uniwersytetu SWPS. Ukończyła kurs menadżerski prowadzony przez ICAN Institute. Badaniami zajmuje się od 2008 r. Specjalizuje się w projektach wielomodułowych opartych zarówno o metody ilościowe jak i jakościowe. Zajmuje się rozwojem nowych produktów i usług, problematyką user experience oraz kwestiami społecznymi.

Justyna
Czapiewska


kierownik projektów
Enspirion

Justyna Czapiewska jest absolwentką kierunku Stosunki Międzynarodowe na Wydziale Gospodarki Międzynarodowej Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. Posiada długoletnie doświadczenie w kierowaniu zespołami sporządzającymi analizy finansowo-ekonomiczne dla szerokiego spektrum inwestycji. W latach 2008 – 2012 trener projektów szkoleniowych. Od 2012 roku pracuje w spółce Enspirion (wcześniej ENERGA Innowacje), gdzie zajmuje się projektami innowacyjnymi. Od stycznia 2014 r. jest kierownikiem projektu eMobility.

Obszary badawcze:

insighty konsumenckie, , proces decyzyjny, produkt (innowacje, optymalizacja, ceny), U&A (potrzeby, motywacje, segmentacje, lifestyle), zarządzanie relacjami z klientami (jakość obsługi, satysfakcja))

Charakter badania:

ilościowe, jakościowe

Metody badawcze:

CATI, CAWI, desk research, etnografia, etnografia online, IDI, inne, PAPI, web analytics - oglądalność witryn internetowych, ruch internetowy, traffic

Branże badawcze:

energetyka, przemysł samochodowy

 

Kontakt

Na zlecenie Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii i Organizacji Firm Badania Opinii i Rynku obsługę XVII Kongresu zapewnia firma ORA&Funksters Wszelkie pytania, wątpliwości i uwagi dotyczące Kongresu prosimy kierować na adres: Biuro Organizacji Kongresu Badaczy Rynku i Opinii ul. Szarotki 11, 02-609 Warszawa tel. (22) 649 97 74 lub 511 117 221, e-mail: kongres@ptbrio.pl
 

Partnerzy:

marketingprzykawie3 nowymarketingGazeta logo socialpress zzinteria

Ważne: strona wykorzystuje pliki cookies. Więcej.