#media, #internet, #globalne trendy, #społeczeństwo informacyjne, #Gazeta Wyborcza, #30 urodziny, #płatne subskrypcje

30-LECIE GAZETY WYBORCZEJ – strategie adaptacyjne marki do zmieniającego się świata i społeczeństwa.

s retro c
SESJA  WCZORAJ - DZIŚ - JUTRO,
piątek 25.X, godz. 12.30, sale A+B+C

Najważniejsza myśl prezentacji

Opowieść o marce, powstałej na rynku prasy, która sprawnie dostosowała się do zmieniających się warunków politycznych, rynkowych i globalnych trendów związanych z konsumpcją informacji i stała się wiodącym serwisem internetowym oferującym płatne treści.

Opis

„Gazeta Wyborcza” powstała w określonych uwarunkowaniach politycznych, ściśle powiązana z uwarunkowaniami politycznymi, co bardzo wpłynęło na tożsamość marki. Dziś, w 30 urodziny mamy nie tylko inne uwarunkowania polityczne, marka funkcjonuje w zupełnie innych uwarunkowaniach rynkowych (duża konkurencja nie tylko serwisów odprasowych, ale licznych portali informacyjnych). Przez te 30 lat zmienił się także sposób konsumpcji mediów, a także stosunek czytelników/konsumentów do marki. Starsi czytelnicy, pamiętający początki Wyborczej są przywiązani i lojalni, ceniący jakość, młodsze pokolenia czytelnicy nie przywiązują się do marki, dla nich przede wszystkim liczą się praktyczne informacje.

Jak Wyborcza zaadaptowała się do tych warunków? I jaką drogę wybierze w przyszłości? Dziś Wyborcza to także serwis liczący 170 tysięcy prenumeratorów cyfrowych, co stanowi jeden z najlepszych wyników europejskich mediów oferujących płatne treści. Przez te lata nie tylko upowszechnił się Internet, ale też popularny stał się model subskrypcyjny. Użytkownicy Internetu coraz bardziej nabierają przekonania, że za treści wyższej jakości trzeba płacić w Internecie, podobnie jak za treści „w formie materialnej” jak gazeta w kiosku czy książka/

W wystąpieniu opowiem między innymi o:

  • Uwarunkowaniach politycznych powstania Wyborczej i jak to przez lata wpływało na tożsamość marki.
  • O różnych grupach naszych czytelników, ich oczekiwaniach i o zmianie pokoleniowej, jaką zaobserwowaliśmy w stosunku do naszej marki i nie tylko.
  • O zmianach w sposobie konsumpcji informacji, o roli urządzeń mobilnych i serwisów społecznościowych i o tym, jak wpływa to na taki serwis jak Wyborcza.pl.
  • Odniosę się do trendów w mediach zagranicznych i opowiemy o kilku markach, stojących przed podobnymi dylematami.
  • Opowiem o płatnych subskrypcjach w serwisach internetowych, które są przyszłością serwisów i rozwiązaniem dla użytkowników poszukujących jakości w morzu docierających do nich co dzień informacji.

W jaki sposób prezentacja odnosi się do kwestii skutecznego i odpowiedzialnego wspierania decyzji wiedzą o rynku i człowieku?

Zrozumienie z jednej strony globalnych trendów dotyczących konsumpcji informacji a z drugiej strony motywów korzystania z treści płatnych w internecie pozwala na budowanie oferty subskrypcji dostosowanej do potrzeb użytkowników oraz efektywne dotarcie do nich.

Źródła, materiały, dane:

  • Dane na temat liczby prenumeratorów cyfrowej Wyborczej i czołowych płatnych serwisów europejskich, przedstawienie trendów w czasie i case study innych marek.
  • Dane z badania własnego wśród czytelników Wyborczej - badanie wśród prenumeratorów oraz użytkowników korzystających bez wykupionej subskrypcji - porównanie grup, powody płacenia za treści informacyjne w internecie. Wyniki badania ilościowego i jakościowego.
  • Dane z badania czytelników Wyborczej (wydanie papierowe i internetowe) z okazji urodzin marki - porównanie różnych pokoleń czytelników, uzasadnienie na podstawie danych z badania hipotezy zmiany pokoleniowej.

Magdalena
GRUDNIEWSKA

Badacz-analityk
AGORA

Absolwentka socjologii na Uniwersytecie Jagiellońskim, specjalizacja „Badania społeczne i analiza danych”. Od ponad 4 lat pracuje w wydawnictwie AGORA SA, gdzie odpowiada za realizację badań ilościowych i jakościowych między innymi dla Gazety Wyborczej i magazynów (Kuchnia, Avanti). Miłośniczka jogi, kina i gotowania.