#pewdipie, #tseries, #disruptive, #newmarketing, #influencermarketing

MARKI POZA SCENARIUSZEM – jak influencerzy zaczynają zmieniać marketing

SESJA  WYZWANIA MARKETINGU,
CZWARTEK 24.X, godz. 15.05, sale D+E+F

Najważniejsza myśl prezentacji

Influencer marketing działa. Ale to jak działa, zmieniało się dynamicznie w ciągu ostatnich lat. Chcemy udowodnić jak influencerzy i ich marki wpływają na komunikacje i marketing, przestawiając nowe pojęcia i sposoby na angażowanie publiczności. Od disstracków i ragemarketingu po niesamowitą historię Pewdipie’a i T-series, pokażemy jak dużo marka może zyskać lub stracić, wykorzystując nowe podejścia stosowane już przez influencerów.

Opis

Ostatnie lata zmieniły światowy rynek influencerów nie do poznania. Mieliśmy do czynienia z wieloma szokującymi i niekonwencjonalnymi zabiegami marketingowymi, które odnosiły spektakularne sukcesy lub porażki. Influencerzy stali się poligonem doświadczalnym zupełnie nowego rodzaju komunikacji – bardziej agresywnej i bardziej szczerej, niż bezpieczne formaty, jakie widzimy w telewizji czy internecie dziś. Gra jednak zmieniła się zupełnie podczas akcji znanej jako „Pewdipie vs Tseries”, która przekroczyła kolejną barierę w marketingu internetowym – czyli kampanią marketingową tworzoną i opłacaną przez konsumentów, a nie przez samą markę. Chcemy wprowadzić słuchaczy w ten dziwny i niesamowity świat nowej ery komunikacji. Pokażemy też, jakie nagrody i zagrożenia czyhają na tych, którzy odważą się czerpać z tego świata wiedzę.

W jaki sposób prezentacja odnosi się do kwestii skutecznego i odpowiedzialnego wspierania decyzji wiedzą o rynku i człowieku?

Internet traktowany jest przez marketerów jako kolejny kanał komunikacji. Marki są obecne w Internecie przez kampanie i oficjalne profile, czy tworząc szeroko rozumiany content marketing. Z kolei brak świadomości i wiedzy na temat obecnego dyskursu internetowego bardzo spłyca obecność marki w sieci. Można powiedzieć, że marki poruszają się po „powierzchni” Internetu nie sięgając głębiej, co naszym zdaniem sprawia, że nie stały się jego częścią.

W tym wystąpieniu chcemy pokazać najświeższe i najistotniejsze casy trendu, w którym widzimy nowe podejście do komunikacji i marketingu. Chcemy wytłumaczyć mechanizmy i struktury, które czerpią garściami z kultury Internetu i próbują redefiniować sposób w jaki prowadzona jest komunikacja online. Pokażemy jak influencerzy nauczyli się wykorzystywać swoją pozycje jako marek i celebrytów by wywoływać jak największy buzz, wokół swoich produktów i inwestycji. Przybliżymy naszym słuchaczom między innymi, pojęcia takie jak mememarketing, ragemarketing, dramamarketing i leakmarketing, które z roku na rok przesuwają granice pojęcia merketingu coraz dalej. Wyjdziemy tez poza ramy influencerów i udowodnimy jak marki konwencjonalne zaczęły przyswajać sobie niektóre elementy tych trendów i jak potrafiły przekuć je na swój sukces komercjalny.

Na podstawie przekazanej wiedzy nasi słuchacze będą mogli zmienić swoje podejście do infliuencerów albo szerzej content marketingu i zaaplikować tę wiedzę do świata swoich marek i klientów. Przede wszystkim jednak, liczymy na to, że dzięki tej prezentacji nasi słuchacze lepiej zrozumieją internet i prawa jakie w nim rządzą. Chcemy pokazać jak marki mogą przestać być tylko pasywnym gościem Internetu i jak mogą zacząć inspirować i poprzez aktywny udział w jego dyskursie. Wiemy, że ta wiedza, może stać się kluczowa do tworzenia angażującej komunikacji w przyszłości.

Źródła, materiały, dane:

W naszym badaniu opieramy się o netnografię i social listening. Prowadzimy jakościową metaanalizę zbieranych przez nas case’ów. Opieramy się na danych z subredditów, youtuba, blogów i vlogów tematycznych. Oprócz tego przeprowadzimy wywiady z influencerami

Michał
ZAJDEL

Media&Digital Associate Director
KANTAR

Ekonomista i socjolog. Swoje doświadczenie zdobywał w GFK Polonia i Millward Brown. Obecnie M&D Director w Kantar, gdzie zajmuje się tworzeniem nowych narzędzi i standardów badawczych, wdrażaniem międzynarodowych metodologii na rynek, oraz digitalizacją i automatyzacją klasycznych badań. W swojej pracy łączy podejście Small Data i Big Data, świat technologii, marketingu i badań. Prelegent na takich wystąpieniach jak Forum IAB, HowTo, Cyberresearch, Akademia Marketingu w Krakowie i LifeTube Inspirations

Krzysztof
DOMERADZKI

Digital Research Specialist
KANTAR

Z wykształcenia socjolog, z badaniami rynku związany od 9 lat. Specjalizuje się w badaniach dyskursywnych i badaniach reklamy online. Obecnie zajmuje się wdrażaniem i rozwojem nowych narzędzi digitalowych w portfolio produktowe KANTARa. Twórca „zapytajnika” – niecodziennego newslettera PTBRiO. Występował między innymi na Kongresie Badawczym forum IAB oraz konferencji Cyberresearch.