#worklifebalance, #praca #benefity, #mordor

MORDOR CZY WAKACJE? O tym, jak zmieniło się podejście do pracy w ciągu kilkunastu lat.

SESJA  CZŁOWIEK I SENS PRACY,
piątek 25.X, godz. 10.10, sale D+E+F

Najważniejsza myśl prezentacji

Nastawienie Polaków do work-life balance zmieniło się w ciągu kilkunastu lat, oczkujemy jednocześnie innych benefitów pozapłacowych niż 12 lat wcześniej – nastawienie do pracy i jej rola w życiu każdego z nas wygląda zupełnie inaczej.

Opis

Czy work-life balance to sztywny podział na sferę prywatną i zawodową? Czy to wychodzenie z biura po 8 godzinach? Czy wystarczy po godzinach pracy nie odbierać maili i telefonu służbowego? Podczas wystąpienia wyjaśnię czym jest work-life balance obecnie, jak rozumieją to pojęcie Polacy oraz czy (i w jaki sposób) jego definicja zmieniła się w ciągu 12 lat - porównam dane z badań ilościowych zrealizowanych w 2006 roku i 2018 roku. Prezentacja będzie się składać z następujących części:

  1. Rozumienie pojęcia work-life balance – czym było, a czym jest obecnie? Pokażemy różnice w rozumieniu work-life balance wśród kobiet i mężczyzn oraz wśród różnych grup społeczno-demograficznych.
  2. Sposoby na osiągnięcie równowagi między życiem osobistym i zawodowym – czy Polacy chcą pracować z domu, zakładać własną firmę a może redukują etat w obecnym miejscu pracy? Czy w swoim odczuciu udaje im się zachować work-life balance?
  3. Satysfakcja z obecnych warunków pracy – jak zmieniło się poczucie pewności zatrudnienia czy zadowolenie z poziomu wynagrodzenia? W których grupach społeczno-demograficznych zmiany były najbardziej widoczne?
  4. Jaki wpływ ma możliwość zachowania work-life balance na wybór miejsca pracy? Czy pracownicy dostrzegają starania pracodawców w zapewnieniu im równowagi między pracą a życiem osobistym?
  5. Benefity pozapłacowe – jakie elementy, oprócz wynagrodzenia, motywują Polaków do pracy – możliwość awansu, dobra atmosfera w pracy czy możliwość korzystania z nowoczesnych rozwiązań, sprzętów? Które z nich mają największe znaczenie dla pracowników?

W jaki sposób prezentacja odnosi się do kwestii skutecznego i odpowiedzialnego wspierania decyzji wiedzą o rynku i człowieku?

Zaprezentowane wyniki wskażą obecnym pracodawcom jakie są oczekiwania ich pracowników i jak skutecznie motywować do zachowania równowagi między życiem osobistym i zawodowym.

Źródła, materiały, dane:

  • Badanie work-life balance 2006, ARC Rynek i Opinia wraz z IRIS Network
  • Badanie work-life balance 2018, ARC Rynek i Opinia

Karolina
KNYZIAK

Project Manager
ARC Rynek i Opinia

Psycholog o specjalizacji ekonomicznej (zachowania konsumenckie, wpływ systemu ekonomicznego na jednostkę), absolwentka Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego. Z ARC Rynek i Opinia związana jako badacz ilościowy od czterech lat. Kierownik projektów ilościowych, m.in. badań potencjału rynku, badań segmentacyjnych, badań kondycji marki i satysfakcji – nowe technologie, finanse, przemysł, farmacja, producenci sprzętów AGD, domy mediowe.