#zmiana, #transformacja, #wolny rynek, #konsument, #konsumpcja, #wybory, #społeczeństwo, #Polacy, #styl życia

MY, URODZENI 4 CZERWCA

SESJA  WCZORAJ - DZIŚ - JUTRO,
PIĄTEK 25.X, godz. 10.50, sale A+B+C

Najważniejsza myśl prezentacji

Przez trzydzieści lat wolności zmieniła się zarówno Polska jak i Polacy. Spojrzymy na te zmiany przez soczewkę 12 biografii indywidualnych osób, które urodziły się 4 czerwca 1989. I ich rodzin. Opowiemy o wielowymiarowych zmianach przez pryzmat stylu życia, wyborów konsumpcyjnych, kultury materialnej domów, ścieżek zawodowych badanych i ich rodzin. Jacy byli, jacy są? Dwanaście portretów z Polską w tle. Opowieść o wczoraj i dziś. I jutrze, bo niektórzy z naszych trzydziestoletnich bohaterów spodziewają się dzieci.

Opis

30 lat po pierwszych wolnych wyborach, które zapoczątkowały w Polsce nie tylko demokrację, ale także wolny rynek i konsumpcję, żyjemy wszyscy inaczej. Na każdym wymiarze codzienności.

W naszym badaniu zaprojektowanym na rocznicę wyborów '89, spotykamy się z ludźmi, którzy urodzili się w dniu 4 czerwca 1989, pochodzącymi z różnych warstw społecznych i rodzin (m.in. rodzina dyrektora kopalni, wiejskiego nauczyciela, śpiewaczki operowej, mieszkająca w PGRze), których życie w związku z transformacją bardzo się zmieniło. Rozmawiamy z dzisiejszymi trzydziestolatkam i z ich rodzinami. O tym jak było i jak jest. Czego rodzice życzyli swoim dzieciom urodzonym w czerwcu 1989, na co mieli nadzieję? Co z tego się spełniło? Co te rodziny zyskały, a co straciły przez 30 lat? Z czego są dumni? Jak wygląda ich codzienność wtedy i teraz? Ich domy? Co te rodziny zyskały, a co straciły przez 30 lat? Jak zmienił się ich styl życia? Wzorce konsumpcji? Dla każdej osoby i rodziny układa się mozaika, która będzie przyczynkiem do refleksji o kluczowych zmianach na poziomie praktyk codzienności.

W projekcie udział biorą socjolodzy, badacze jakościowi, semiotyk, historyk, reporterzy i fotografik. Efekt to nie tylko wyniki badania, ale także opowieści rodzinne, zdjęcia dokumentacyjne artefaktów codzienności i portrety fotograficzne.

W jaki sposób prezentacja odnosi się do kwestii skutecznego i odpowiedzialnego wspierania decyzji wiedzą o rynku i człowieku?

W prezentacji pokażemy sentymenty i resentymenty dotyczące przeszłości i teraźniejszości, które mogą stanowić ważny wsad do różnego rodzaju narracji (na poziomie dyskursu np.w komunikacji marek, na poziomie wizualnym w kodach obecnych np. w opakowaniach).

Źródła, materiały, dane:

  • 12 wywiadów biograficznych, indywidualnych i rodzinnych
  • Jeśli budżet pozwoli (projekt stara się o dofinansowanie) także badanie ilościowe ówczesnych tj. w 1989 trzydziestolatków i trzydziestolatków dzisiejszych pod kątem zmian praktyk codzienności

Agata
ROMANIUK

Zarządzająca
BLINK

Doktor socjologii, doświadczona badaczka i strateżka komunikacji. Pracowała w Polskiej Akademii Nauk, następnie w firmie 4P research mix, agencji reklamowej McCann i butiku strategicznych CPC. Ma doświadczenie w wielu branżach: telco, FMCG, bankowości, farmaceutykach, kosmetykach. Przez jakiś czas pracowała w Australii w agencji The Behavioral Architects, a obecnie prowadzi własną agencję koncepcyjną BLINK Spark a Change, która zajmuje się strategią marketingową i projektowaniem zachowań za pomocą ekonomii behawioralnej. Inicjatorka projektu reportersko-badawczego Światła Małego Miasta.