#degrowth, #kres konsumpcjonizmu, #kryzys klimatyczny, #zagłada cywilizacji

WSZYSTKO CO CHCESZ WIEDZIEĆ O BUDOWANIU CONSUMER EXPERIENCE, ale nie ma kogo zapytać.

SESJA  CZŁOWIEK I EKOSYSTEM,
CZWARTEK 24.X, godz. 12.40, sale A+B+C

Najważniejsza myśl prezentacji

Bezustannie napędzana konsumpcja oraz paradygmat ciągłego wzrostu doprowadziły do sytuacji, w której albo zmieniamy nasze wartości, aspiracje, postawy i przemodelowujemy gospodarkę, albo czeka nas – jako ludzkość - zagłada w ciągu kilku dziesięcioleci wskutek utraty habitatu. Pokażemy, co i jak zmienić.

Opis

Ludzkość zjadła Ziemię. Tak – to nasze, wątpliwej jakości dokonanie. Po stuleciach niedostatku zachłysnęliśmy się nowymi możliwościami. Zaczęliśmy funkcjonować na kredyt, zaciągany w środowisku i u przyszłych pokoleń. Chwilowy dobrobyt zbudowaliśmy na rabunkowej gospodarce zasobami. Jesteśmy niczym imprezowicz, do którego nie dociera chwilowo, że rachunek za szampańską zabawę będzie słony.

Tymczasem świat nie jest oswojony. Nigdy nie był. Zdołaliśmy się od niego odgrodzić zdobyczami cywilizacyjnymi – ale moment odpłaty zbliża się nieubłaganie. Jesteśmy pokoleniem granicznym. Przypuszczalnie na własnej skórze zaznamy bezwzględności reakcji fizyki, która nie zamierza się liczyć z naszą koncepcją wzrostu w nieskończoność. Jutra może po prostu nie być. Nie mamy czasu. Musimy zmienić wszystko już – tu i teraz. Wszyscy jesteśmy i sprawcami i ofiarami sytuacji, w jakiej się znaleźliśmy. Na nas (badaczach i marketerach, kształtujących postawy) spoczywa szczególna odpowiedzialność. Redukcja beztroskiej konsumpcji jest kluczowa dla przetrwania biosfery – i nabiera obecnie wymiaru politycznego.

Sprawa jest zimna i beznamiętna niczym sylogizm. Nasz styl życia jest niszczący dla habitatu ludzkości. Albo zmienimy wszystko: od aspiracji i pożądanego modelu życia, przez potrzeby, postawy i przyzwyczajenia, aż do kapitalistycznego modelu gospodarczego, albo fizyka zmiecie życie w znanym nam kształcie z powierzchni Ziemi. Może za 80 lat? Może za 50? A może 10?

Uważamy, że wszyscy powinniśmy to wiedzieć. Im więcej świadomości, tym więcej szans na przebudowanie rzeczywistości tak, by dać sobie szanse. Nie powinniśmy udawać, że wszystko jest w porządku, bo nie jest. Samoograniczenie dla dobra habitatu to nasza wspólna odpowiedzialność. Chcemy pokazać, gdzie w tej dramatycznej sytuacji znajduje się umysł zbiorowy Polaków. Co wie, a czego nie. Czego się boi? Co wypiera? Na co ma nadzieję? Na co jest gotów? Jak z nim postępować, żeby uzyskać efekt?

Chcemy pokazać najlepsze naszym zdaniem drogi wyjścia z karuzeli niekończących się aspiracji i modelu ciągłego wzrostu.

W jaki sposób prezentacja odnosi się do kwestii skutecznego i odpowiedzialnego wspierania decyzji wiedzą o rynku i człowieku?

Megatrendy o charakterze przyrodniczym (głównie zmiana klimatu i utrata bioróżnorodności), które już teraz powodują wielomiliardowe straty, a które są raczej pomijane niż uwzględniane przez świat marketingu. Być może dlatego, że nie są to trendy, na których da się zbić fortunę, raczej będzie się na nich tracić. Co nie zmienia faktu, że są to megatrendy, które już teraz kształtują byt milionów ludzi, z tendencją szybkiego wzrostu znaczenia w najbliższych latach.

Źródła, materiały, dane:

  • Kilkuetapowe badanie własne agencji, warsztaty + qual + quant
  • Książki i publikacje prelegentów (tj. prelegeci są autorami i współautorami)
Jodlowski Krzysztof

Krzysztof
JODŁOWSKI

Account Director
Kantar Polska

Krzysztof Jodłowski, badacz jakościowy od 18 lat.
Popkiewicz Marcin

Marcin
POPKIEWICZ

fizyk jądrowy, redaktor naukowy, przedsiębiorca
Nauka o Klimacie, Ziemia na Rozdrożu

Marcin Popkiewicz: analityk megatrendów, ekspert i dziennikarz zajmujący się powiązaniami w obszarach gospodarka-energia-zasoby-środowisko. Autor bestsellerów „Świat na rozdrożu” i „Rewolucja energetyczna. Ale po co?”. Redaktor portali ziemianarozdrozu.pl i naukaoklimacie.pl. Przewodniczący polskiego oddziału ASPO (Association for the Study of Peak Oil) i członek rady programowej INSPRO. Laureat "Dobromira Roku 2013", głównej nagrody "Dziennikarze dla klimatu" 2015 oraz "Economicus 2016" za najlepszą książkę szerzącą wiedzę ekonomiczną.
Szypulski Pawel

Paweł
SZYPULSKI

Manager Departamentu Klimat i Energia
Greenpeace