Untitled Document

KORELACJE 2010 to już historia

Piąta Konferencja SPSS Polska, KORELACJE 2010 za nami. W dniach 22-24 września w Krakowie po raz kolejny spotkali się pasjonaci i eksperci wykorzystania analizy danych. Impreza zgromadziła blisko stu uczestników reprezentujących szeroki wachlarz firm, instytucji administracji publicznej i uczelni. PTBRiO było patronem honorowym tego wydarzenia.

Tematem przewodnim, którym prezes SPSS Polska, Piotr Komornicki, otworzył konferencję w swoim wystąpieniu były analizy predykcyjne. Zagadnienie to kontynuował gość specjalny, prof. dr hab. Jarosław Górniak z Uniwersytetu Jagiellońskiego, który przewrotnie postawił pytanie "Czy przewidywanie przyszłości ma przyszłość?". W swym wystąpieniu podnosił kwestię możliwości predykcji, a także wpływu zależności przyczynowych pomiędzy działaniami, a efektami.

Największą wartością KORELACJI, podnoszoną przez samych uczestników, jest możliwość skorzystania z doświadczeń innych. Zdecydowana większość prezentacji mówiła właśnie o zrealizowanych projektach i wdrożeniach. Szczególnie licznie na tegorocznych KORELACJACH reprezentowane były instytucje administracji publicznej. Wystąpienie Michała Filipowicza z Opolskiego Obserwatorium Rynku Pracy pokazywało, na ile możliwe jest realizowanie efektywnych projektów aktywizacyjnych na rynku pracy. Kolejno, Ewa Wildner zaprezentowała zmianę jaka dokonuje się w administracji publicznej na przykładzie realizacji badań przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej w zakresie realizacji badań -"Od PAPI do CAWI, czyli badania on-line w świecie urzędników".

Konferencja obfitowała też w prezentacje z innych obszarów biznesowych. Mariusz Mażewski z INDICATORA prezentował wyniki badań z tematu pozafinansowej motywacji pracowników, a Agnieszka Fronczyk z Gfk Polonia zwracała uwagę na wskaźniki pozwalające mierzyć społeczną odpowiedzialność biznesu za pomocą Indeksu Reputacji. Interesującą prelekcję wygłosił także Radosław Kita z Onetu, który prezentował metody lepszego targetowania reklam internetowych. W podobnym obszarze wystąpił Michał A. Chrzanowski z INQUISIO, który wskazywał na wagę badań i analiz w procesie kreowania strategii e-commerce.

Wśród licznych prezentacji trudno pominąć dwie szczególne. Jedną z nich wygłosił Janusz Sierosławski w temacie szacowania rozmiarów populacji ukrytych. Mimo, że temat dotyczył populacji narkomanów to wywołał żywą dyskusję nad możliwością zastosowania tej metodologii w innych obszarach. Kolejna z nich to prezentacja Marka Mielcarka z Energii-Obrót, który w niezwykle barwny sposób prezentował jak wygląda współpraca analityka z decydentami w firmie i jakie problemy stają przed nim podczas poszukiwania w danych odpowiedzi na problemy biznesowe.

Konferencję organizowała SPSS Polska stąd nie mogło na niej zabraknąć informacji na temat najnowszych wersji oprogramowania IBM SPSS. Na początek drugiego dnia konferencji swoje wystąpienie miał Janusz Wachnicki, który doskonale trafił z tematem "Percepcji wykresów i pułapkach wizualizacji". Temat okazał się na tyle interesujący, że przyciągnął większość uczestników, mimo że była to pierwsza prezentacja po "całonocnej" imprezie integracyjnej. Kolejno, Wojciech Toś zaprezentował nowości w IBM SPSS Statistics 19, pokazując ścieżkę jaką przeszedł SPSS od pierwszej wersji do wersji najnowszej i na ile stał się bardziej użyteczny i przyjazny dla użytkowników. Natomiast Damian Zborowski pokazał, co nowego w platformie badawczej IBM Data Collection w wersji 6.

Na KORELACJACH stawiamy na relacje, które w toku prezentacji i dyskusji tworzyły się w iście geometrycznym postępie. Atrakcją Konferencji był wieczór w Klubie Barka, niezwykle klimatycznym lokalu znajdującym się na prawdziwej 120-letniej barce, która przypłynęła do Krakowa z Rotterdamu. Widoczne z pokładu Barki miasto nocą stwarzało wspaniały klimat kuszący do długiej zabawy. Dobrą zabawę zapewnił Jacek Stefanek, który grał utwory ze swojej płyty "Ćma". Choć publiczność była wymagająca, by nie powiedzieć "trudna", udało mu się nawiązać z nią świetny dialog. Dobre jedzenie i duuuży, otwarty do ostatniego klienta bar sprawił, że ostatni goście opuszczali barkę tuż przed świtem.

Na zakończenie mocnym akcentem, który wywołuje burzliwe emocje, było losowanie nagród wśród uczestników KORELACJI. Nie obyło się bez spektakularnego, dodatkowego losowania nagrody głównej, którą był ASUS Eee PC 1201N, ze względu na nieobecność osoby, której kupon został wylosowany w pierwszej kolejności. Dziękujemy jeszcze raz wszystkim uczestnikom za udział, współtworzenie niezwykłej atmosfery oraz wzajemne inspiracje. Do zobaczenia za rok!

Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii, ul. Szarotki 11, 02-609 Warszawa
tel. 22 648 44 92; tel./fax 22 649 97 75, e-mail: sekretariat@ptbrio.pl; www.ptbrio.pl