Newsletter PTBRiO nr 75

"Perfect Pitch: The Art of Selling Ideas...", Jon Steel.

Ostatnio odnoszę wrażenie, że każdy chce być jak Steve Jobs. Półki w księgarniach uginają się od jego "sekretów". Zwłaszcza w temacie prezentacji. Jednak jest to chyba chwilowa moda, bo nic nie zmieni starej szkoły "pokażmyjeszczepareslajdówbotobyćmożesięprzyda". Ma się ona świetnie. Każdy chyba kiedyś widział (popełniał?) to w akcji. Jeszcze arial 12 i jest super.

Inna sprawa, że książki poświęcone prezentowaniu / komunikowaniu w zasadzie można podzielić na dwa nurty: tips&trick by miszcz vs teoretyczno-modelowelejowody. Jedna i druga fajna. Na origami. Ciężko uwierzyć, aby wszystko sprowadzało się to do prostego wzoru: (fajne slajdy * kilka sztuczek) / znajomość materiału = będzie dobrze...

Jasne.

Jakiś czas temu trafiła mi w ręce pozycja "Perfect Pitch: The Art of Selling Ideas...", która mnie mile zaskoczyła. Spodziewałem się, że znowu dowiem się jak to prostota zen i modulacja głosu sprawią, że świat komunikacji stanie się prostszy. Nic takiego. W zamian otrzymałem nie tylko fajny wieczorny czasoumilacz, ale (a właściwie przede wszystkim) - doskonały przewodnik po meandrach codziennej perswazji. A bardziej szczegółowo - o tym w jaki sposób ogarnąć temat, wpaść na myśl wiodącą, opakować ją w historię i w odpowiedni sposób dostarczyć ją audytorium. To i dużo, dużo więcej. Nie jest to bowiem typowa książka "biznesowa" zawierająca garść suchych przepisów na sukces, a doskonały poradnik o tym wszystkim co jest najważniejsze w przekazywaniu myśli. O tym jak (nie) zrujnować świetnego pomysłu, jak współpracować w grupie, o tym skąd i się biorą najlepsze pomysły czy o pozostawieniu poczucia niedosytu u odbiorcy.

Jon Steel to w ogóle ciekawa postać. Szef strategii w paru agencjach, aktualny dyrektor strategii WPP. Można powiedzieć, że całkiem doświadczony gość. Co najważniejsze - nie jest on jedynie zaprawiony w agencyjnych bojach ale i mądry, o czym świadczą jego celne spostrzeżenia. Zdecydowanie nie tak oczywiste jak mogłoby się wydawać (niestety). Obserwacje będące osią przekazu okraszone są u niego wieloma fantastycznymi przykładami: jak Churchill wypadłby gdyby posiłkował się Power Pointem, czemu OJ Simpson został uniewinniony, dlaczego warto blackberry rozwalić młotkiem (co autor zresztą czyni) - i mnóstwo innych (jakby komuś brakowało to jest też i sam Steve Jobs). Wszystkie te historie zamieszczone są w służbie lepszego przekazywania idei - tak aby komunikować to co mamy do przekazania w sposób bardziej zrozumiały i efektywny.

Często bywa też tak, że szewc bez butów chodzi - książki o prostocie są zagmatwane, o komunikacji niezrozumiałe etc .... To nie jest ten przypadek. W "Perfect Pitch" jest tak jak być powinno. Wszystko jest opisane wartko, zrozumiale. Nie ma miejsc, w których się dłuży. Kolejny atut i dowód na to, że autor wie o czym mówi (i pisze).

Moim skromnym zdaniem, jest to najlepsza książka na temat prezentacji jaką miałem w rękach. Nie tylko świetnie się ją czyta, ale również zapada w pamięć i wybitnie wspiera w codziennej pracy. Umożliwia uniknięcie wielu pułapek, daje szereg cennych wskazówek o tym jak myśleć o przekazywaniu informacji jak i pomaga osiągnąć wyższy poziom prezentacyjnej samoświadomości. Lektura obowiązkowa dla wszystkich którzy na co dzień starają się przekonać kogoś do czegoś (są w ogóle inni?). Żałuję tylko, że nie wpadła mi w ręce wcześniej. Ale cóż. lepiej późno niż wcale. Zdecydowanie warto.

Sławomir Wilski
TNS Pentor