logo

Rozmowy niekontrolowane - nowa historia obrazkowa Polski w memach i szerach


wysocka alicjaAlicja Wysocka-Świtała, Partner, Clue PR

Współzałożycielka i partner agencji Clue PR, specjalistka w komunikacji korporacyjnej i produktowej. Prowadzone przez nią kampanie dla CWS-boco i Fellowes nagrodzone Sabre Awards i Magellan Awards. Wcześniej menedżer w agencji Fleishman Hillard i creative w Havas Worldwide w Warszawie i Nowym Jorku.


bierca martaMarta Bierca, Industry Lead - FMCG, GfK Polonia

Industry Lead w dziale badań jakościowych GfK Polonia, gdzie rozwija badania sektora FMCG. Wcześniej konsultantka ds. badań jakościowych w CPC, badaczka w Ipsos ASI i Synovate. Socjolożka i etnolożka, w trakcie doktoratu z przemian ról rodzicielskich na SWPS.


Myśl przewodnia wystąpienia.

B2C, B2B... badacze i marketerzy od lat posiłkują się tymi skrótami do określenia typu konsumenta i dopasowania pytań badawczych do danego rozmówcy. Nadal silne jest przekonanie, że konsument nieumiejętnie pytany nie podzieli się z nami swoją opinią. Tymczasem on coraz częściej spontanicznie opiniuje rzeczywistość i robi to w szczególny sposób, odwracając porządek wymienionych skrótów. W czasach niestabilnych politycznie i społecznie, wobec rosnących napięć wewnątrz kraju i zagranicą formy satyryczne nabierają znaczenia i są mocną formą wyrazu dla różnych grup społecznych. Współcześni respondenci to komentatorzy rzeczywistości. Dzięki dostępności i powszechności mediów cyfrowych każdy może stać się recenzentem produktów, usług czy wydarzeń. Może też wyrażać swoje poparcie, zadowolenie, radość, ale też zniecierpliwienie czy frustracje wywoływane tym, co go spotyka. Wystąpienie dotyczyć będzie szczególnych form wypowiedzi autorów: memów i komiksów (np. Sztuczne Fiołki, Marta Frej, Patryk Mogilnicki, Koza, Facecje, Business Cat) oraz wyrażania opinii przez konsumentów poprzez szerowanie/lajkowanie wybranych memów. Analizie poddane zostaną wypowiedzi ubrane w skrót myślowy i formę graficzną. Tematyka memów będzie podzielona na konkretne obszary, jakich dotyczą, m.in. komentarzy politycznych, różnic męsko-damskich, tematyki feministycznej, mniejszości, technologii etc. Zbadamy, na ile te obrazki mające krótki okres przydatności, a zarazem ogromny potencjał wirusowy są długofalowym trendem, a na ile przelotną modą.

Sposób w jaki wnioski z wystąpienia znajdą zastosowanie w codziennej praktyce badawczej i/lub marketingowej

Wystąpienie zwróci uwagę na treści niewerbalne lub około werbalne dostępne w środowisku digitalowym. Dostarczy wskazówek do poszukiwania i dekodowania opinii konsumenckich poprzez wyjście poza klasyczną formułę pytań i odpowiedzi. Podkreśli rolę badacza zbliżająca się do funkcji online data scientist, a oddalającą od interlokutora zarysowując tym samym nowe pole kompetencji badawczej.

Nowe i oryginalne treści wystąpienia.

Wystąpienie będzie inspiracją dla badaczy i marketerów do zmiany podejścia do konsumentów jako aktywnych i inicjujących kontakt rozmówców. Zachęci do wyjścia poza klasyczne zadawanie pytań i zwrócenie uwagi na komunikaty niewerbalne, ogólnodostępne w sieci. Ponadto, powracające w najbardziej popularnych memach tematy wskażą na główne obszary zainteresowania konsumentów, ich sympatie i poglądy na bieżące tematy.

Opis badania, na którym bazuje wystąpienie

Wystąpienie bazować będzie na trzech źródłach badawczych. Po pierwsze, oparte będzie na desk research dotyczącym wizualnych treści generowanych lub szerowanych/lajkowanych przez konsumentów. Po drugie, badanie ilościowe dostarczy danych odnośnie stosunku respondentów do treści wizualnych, ich percepcji jako form wyrażania opinii czy też motywacji do posługiwania się takim wizualnym językiem. Po trzecie, szerszy kontekst nadadzą wynikom ww. badań wywiady eksperckie ze specjalistami od komunikacji.

Dodatkowe informacje

Memy i komiksy są obecnie bardzo popularną formą wyrazu, ze względu na swoją skrótowość i prześmiewczy charakter. Na szerszą skalę jednak nie zostały zbadane – ani powracające w nich tematy, ani ich stylistyka i różnice między nimi. Część jest bardzo autorskim komentarzem, za każdym razem wzbogaconym o inną grafikę, pozostałe zawsze wyglądają podobnie graficznie, a różni je jedynie tekst – zawsze jednak są krótką migawką na temat rzeczywistości i tworzą nową historię obrazkową Polski.