Między San Junipero a VR CHAT – czyli jak kultura internetu zakrzywia komunikację


Domeradzki Krzysztof 2Krzysztof Domeradzki, Digital Research Specialist, Kantar TNS

Finalista pierwszej edycji Zbadaj.to. Specjalizuje się w badaniach dyskursu internetowego i badaniach reklamy. Odpowiada za wdrażanie i rozwój metodologii Social listening w grupie KANTAR. Półzawodowo miłośnik subkultur i ruchów społecznych powstałych w Internecie. Całkiem prywatnie aspirujący obieżyświat (wyjątkowo bez bloga) i pasjonat wszelkich form eskapizmu.


Zajdel MichalMichał Zajdel, Media&Digital Director, Kantar Millward Brown

Zajmuje się tworzeniem nowych narzędzi i standardów badawczych, wdrażaniem międzynarodowych metodologii na rynek, oraz digitalizacją i automatyzacją klasycznych badań. W swojej pracy łączy podejście Small Data i Big Data, świat technologii, marketingu i badań.


Myśl przewodnia wystąpienia:

Na przykładzie nowo powstałej platformy do komunikacji w VR (VRchat) chcemy pokazać jak kultura internetu może zniekształcić każdy pomysł na komunikacje w sieci oraz nasze wyobrażenia o niej. Zagłębiamy się w świat VR, który nie był prezentowany na konferencjach naukowych i badawczych, świat w którym rządzą mali wojownicy z Ugandy oraz dziewczynki z japońskich kreskówek. Pokażemy przestrzeń, która istnieje tylko po to by sobie zaprzeczać i wyjaśnimy dlaczego mimo tego jest jednym z fenomenów internetowych ostatnich lat.

Sposób, w jaki wnioski z wystąpienia znajdą zastosowanie w codziennej praktyce badawczej i/lub marketingowej:

Wiedza przekazana na wystąpieniu uwypukli perspektywę, która jest często pomijana w podejściu badawczym – kultura internetowa wpływa na wyniki i odbiór badań, lub komunikację marki. Chcemy wyczulić odbiorców na formy reakcji na tego typu zjawiska. Uzasadnimi wagę tego typu zjawisk w kontekście komunikacji oraz badań online.

Nowe i oryginalne treści wystąpienia:

  • Wykorzystanie technologii VR do komunikacji internetowej w wolnej przestrzenii twórczej
  • Pierwsze w historii (wg wiedzy autorów) wywiady IDI przeprowadzone całkowicie w technologii VR

Opis badania, na którym bazuje wystąpienie:

  • Archiwum badań – badania o chatach
  • Wywiady etnograficzne w technologii środowiska VR Dodatkowe informacje na temat treści wystąpienia:

    "Zatem tak to wygląda, stoicie w tramwaju, pragnąc w skrytości ducha, by nastolatek się ruszył i ustąpił wam miejsca, co więcej, uważacie, że to naturalna kolej rzeczy. wy potrzebujecie tego nastolatka, on Was - nie. On jest widoczny, wy nie. Dlatego stoicie obok niego i mamroczecie coś pod nosem, szukając kontaktu, którego nie ma, bo go być nie może. Nastolatek nie mówi w waszym języku. Czujecie się tak, jakbyście zostali wyrzuceni z \"parostatku współczesności\".\" Dubravka Ugresic, \"Kultura Karaoke\", korporacja ha!art, Kraków 2013