Niedoskonałe urządzenia dla niedoskonałych konsumentów. O trendzie wabi sabi w technologii


bierca martaMarta Bierca, Team Manager, GfK Polonia

Szefowa działu jakościowego GfK Polonia. Wcześniej konsultantka ds. badań jakościowych w CPC, i badaczka w Ipsos ASI i Synovate. Doktor socjologii i etnolożka. Prowadzi zajęcia z metodologii badań marketingowych na Uniwersytecie SWPS.


wysocka switala alicjaAlicja Wysocka-Świtała, Managing Partner, CluePR

Partner Zarządzająca agencji Clue PR, specjalistka w komunikacji korporacyjnej i nowych technologii. Prowadzone przez nią kampanie nagradzane były Sabre Awards i Magellan Awards. Doświadczenie zdobywała w agencjach sieciowych w Polsce i Nowym Jorku. Absolwentka dziennikarstwa na UW, prowadzi zajęcia z PR na Collegium Civitas.


Myśl przewodnia wystąpienia:

Najnowszy smartfon, smart TV, inteligentne domy – osiągnięcia technologii stają się coraz bardziej dostępne i oswojone, nawet dla tak zwanego przeciętnego konsumenta. Niezmiennie budzą zachwyt i pożądanie. Zarazem u najbardziej świadomych konsumentów, nasyconych nowościami, zaczyna dominować myślenie „less is more”. A raczej – docenienie autentyczności, naturalności, piękna w zwyczajności i oznakach przemijania – słowem: wabi-sabi (z japońskiego: prostota i piękno wynikające z upływu czasu). Aspiracyjne stają się rzeczy z indywidualnym rysem, z historią. Jeśli telefon komórkowy, to jedynie do połączeń i wiadomości tekstowych? Jeśli pisanie na komputerze, to z użyciem iA Writer, który dopuszcza tylko jedną wersję czcionki i nie podkreśla błędów? Jeśli szybkie notatki, to na „Memonile” przypominającym zwykły notes w komplecie ze zgrzebnym ołówkiem? Przykłady można mnożyć. Wystąpienie dotyczyć będzie trendu doceniania niedoskonałości, braku perfekcji, naturalnego starzenia się i przemijania (wabi sabi) w kontekście technologii. Opowiemy o tym, w jaki sposób producenci celowo ograniczają wielość funkcji niektórych sprzętów, profilują urządzenia i nadają im unikalny rys poprzez obudowy czy funkcje, zwracają się ku naturalności. W efekcie, stają się one prostsze, bliższe konsumentowi, bardziej „ludzkie”. Przyjrzymy się motywacjom konsumentów do sięgania po niedoskonałe, „good enough” technologie: co się kryje za prostotą sprzętów, co one dają użytkownikom? Spojrzymy także na relacje, które konsumenci za pośrednictwem takich urządzeń budują – czy może relacja zapożyczona przez nieidealne technologie staje się bardziej autentyczna? Jakie emocje wyzwala? Zapraszamy do świata idealnie nieidealnych technologii!

Sposób, w jaki wnioski z wystąpienia znajdą zastosowanie w codziennej praktyce badawczej i/lub marketingowej:

Wystąpienie zwróci uwagę na niedawno zdefiniowany trend (wabi sabi), ale w niezbadanym jeszcze kontekście technologii. Dostarczy wiedzy o motywacjach konsumentów do sięgania po proste, celowo ograniczone, niedoskonałe urządzenia. Podkreśli wieloaspektowość rozwoju technologii, który może oznaczać zarówno dążenie do perfekcji, jak i perfekcję w dystansie do idealnych kształtów. Dostarczy inspiracji dla marketerów do myślenia o użytkownikach technologii jako grupie o zróżnicowanych potrzebach i motywacjach, nawet tych najbardziej niszowych.

Nowe i oryginalne treści wystąpienia:

Wystąpienie będzie inspiracją dla badaczy i marketerów do zmiany podejścia do konsumentów jako poszukujących technologii „naj” – najnowszej, najlepszej, najszybszej…itd. Zachęci do wyjścia poza klasyczne rozumienie nowoczesnych urządzeń jako koniecznie zaawansowanych technologicznie. Uwzględni case study, kiedy to sukces rozwiązania wynikał z jego bycia celowo niedoskonałym. W szerszym kontekście, wystąpienie pozwoli lepiej zrozumieć najnowszy trend wabi sabi w nowym, bo technologicznym, kontekście.

Opis badania, na którym bazuje wystąpienie:

Wystąpienie bazować będzie na trzech źródłach badawczych. Po pierwsze, oparte będzie na desk research dotyczącym niedoskonałej technologii. Po drugie, badanie jakościowe (wywiady indywidualne) z konsumentami korzystającymi z niedoskonałych urządzeń / rozwiązań technologicznych pomogą zgłębić temat i zrozumieć motywacje tej szczególnej grupy docelowej. Po trzecie, badanie ilościowe dostarczy ogólnej wiedzy na temat stosunku Polaków do opisanego trendu.

Dodatkowe informacje na temat treści wystąpienia:

Wystąpienie łączy kooperację uczelni publicznej i firmy badawczej