Naszym wspólnym sprzymierzeńcem w tym, aby sprostać opisanym wymaganiom, jest Międzynarodowy Kodeks Badań Rynku i Badań Społecznych ICC/ ESOMAR. Dokument ten został przyjęty również przez nasze Towarzystwo i wspierany jest jako gwarant dobrej jakości oraz etyki w naszym zawodzie. Dlatego wszyscy Członkowie PTBRiO, przystępując do Towarzystwa, zobowiązują się do przestrzegania postanowień Kodeksu. Mamy wrażenie, że nadszedł czas, aby przypomnieć kilka płynących z niego zaleceń.
1. Obiektywność.
Zgodnie z zaleceniami Kodeksu badanie rynku ma być legalne, uczciwe, prawdziwe i obiektywne oraz realizowane według odpowiednich zasad naukowych. Oznacza to między innymi niedopuszczalność pytań sugerujących w jakikolwiek sposób odpowiedź, w tym także pytań, które poprzez swoją konstrukcję lub użyte sformułowania narzucają lub legitymizują określony światopogląd.
Badania muszą pozostać zdystansowane w stosunku do dyskursu politycznego na każdym etapie ich realizacji: od konstrukcji narzędzi, poprzez sposób przeprowadzania aż po analizę i prezentację wyników. Badawcza uczciwość nakazuje również nie zadawać pytań niezrozumiałych dla respondentów, bądź operujących niezrozumiałymi kategoriami czy pojęciami. Jeśli zachodzi podejrzenie, że mamy do czynienia z taką sytuacją, należy jej bezwzględnie zapobiec.
2. Neutralność.
Postulaty obiektywności pozostają w ścisłym związku z neutralnością rozumianą jako wyraźne odróżnienie i oddzielenie badań od aktywności niebadawczych związanych przede wszystkim z wywieraniem wpływu, w tym m.in. sprzedaży, reklamy czy propagandy.
3. Odpowiedzialność.
Odpowiedzialność za realizowane działania badawcze obejmuje wszystkie fazy począwszy od akceptacji zlecenia, poprzez konstrukcję narzędzi, sposób przeprowadzania aż po analizę i prezentację wyników. Zgodnie z Kodeksem Klient i badacz dzielą odpowiedzialność za zapewnienie, żeby opublikowane wyniki nie były mylące. Akceptując zlecenie, podejmujemy więc taką odpowiedzialność i musimy zadbać o dochowanie wszelkich standardów obiektywności, neutralności i wysokiej jakości naszej pracy.
Pamiętajmy, że agencja badawcza zawsze ma prawo nie przyjąć zlecenia, a jeśli narusza ono przyjęte standardy pracy – jest to wręcz jej obowiązek.
W trosce o wysoką jakość badań oraz ich rolę w kształtowaniu ładu informacyjnego w Polsce, apelujemy do całej społeczności badawczej o szczególną refleksję nad standardami pracy. A wszystkich uczestników dyskusji w sferze publicznej prosimy o zwrócenie uwagi na jakość badań, w oparciu o które kształtują swoje osądy i poglądy, a więc na to, czy są one obiektywne, neutralne i realizowane z pełną odpowiedzialnością.
W imieniu Zarządu,
z poważaniem,
Katarzyna Gawlik
Wiceprezes Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii