Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/virtualki/21072/kongresbadaczy/2017/modules/mod_bootstrapnav/helper.php on line 75

 

przyszłość, futurystyka, konsument przyszłości, wizja, przeszłość, wynalazki, obawy, oczekiwania

Czwartek, godz. 16.30, sesja IV, sale A+B+C

Powrót do przyszłości – wizja potrzeb konsumenta jutra



Krótki opis idei wystąpienia:

Jedną z cech odróżniających człowieka od zwierzęcia jest ludzka zdolność do tworzenia rozbudowanych wizji przyszłości – zarówno jednostek, jak i całego społeczeństwa. Od płowy lat 60’ XIX wieku i pojawienia się literatury science fiction, pisarze, a później także reżyserzy filmowi, zaczęli bardzo odważnie spekulować na temat „jutra”. Istotnym elementem całego procesu był rozwój technologiczny dający człowiekowi nowe możliwości, ale też budzący w nim nowe potrzeby.

Dziś śmiejemy się z tego, jak kilkadziesiąt lat temu ludzie wyobrażali sobie naszą teraźniejszość. Chociaż wiele z tych fantazji się nie spełniło (gdzie są nasze jetpacki czy Hoverboardy z „Powrotu do przyszłości”?), to warto im się przyjrzeć ze względu na to, że były wyrazem potrzeb i tęsknot ludzi tamtych czasów. Idąc tym tropem, przyglądając się dzisiejszym wizjom przyszłości (w kulturze, filmach, serialach czy grach) możemy poznać ważkie potrzeby oraz lęki ludzi współczesnych.

Potrzeby i lęki być może najlepiej manifestują się w innowacjach technologicznych, o których fantazjują pisarze i filmowcy. Np. teleportację wymyślono w czasach, kiedy z Europy do Ameryki pływało się jeszcze statkami – i trwało to bardzo długo. Kiedy upowszechniły się loty pasażerskie i „skok” nad Atlantykiem trwa zaledwie kilka godzin, o teleportacji trochę przycichło. Na jakie innowacje dzisiaj najbardziej czekamy, a których się najbardziej boimy?

Ponadto chcemy zbadać postawy wobec innowacji / idei, które w przyszłości mocno zmienią nasz styl życia, np. samochodów autonomicznych, sztucznej inteligencji, rezygnacji z fizycznych pieniędzy, wycofania silników spalinowych, dalszego rozwoju ekonomii współdzielenia, itp.

Planujemy wrócić do wyników badania na kongresie za 20 lat, by podsumować, co się spełniło, a co pozostało ślepą uliczką.

Plan wystąpienia w punktach:

  1. Kontekst historyczny – jak kilkadziesiąt lat temu wyobrażano sobie przyszłość, czyli naszą teraźniejszość?
    a. Wizje z literatury, filmów a wizje naukowców i ludzi biznesu (np. Star Trek zainspirował Martin Coopera do stworzenia telefonu komórkowego)
    b. Co się spełniło, a co się kompletnie rozminęło z prawdą?
    c. a może pojawiły się inne innowacje, których w ogóle wcześniej nie przeczuwano, a które odpowiedziały na potrzeby ludzi?
  2. Jak dziś wyobrażamy sobie przyszłość? – wnioski z badania
    a. Na jakie innowacje czekamy, a jakich się boimy?
    b. Badanie postaw wobec przykładów innowacji / idei jutra, które zmienią mocno nasz styl życia – czy ludzie się ich boją czy też wyglądają z nadzieją?
    c. Ranking atrakcyjności technologii jutra
  3. Na jakie potrzeby odpowiadają technologie, których wyglądamy? Jakie głębsze lęki zdradzają innowacje, których się boimy?
  4. Case study jednej z istniejących dziś technologii – co się o niej pisało, mówiło gdy wchodziła na rynek, a co się mówi obecnie? a. Case study - w formie przykładu: BLIK, wearable gear technology (IWatch, Samsung Gear itd.) lub Virtual Reality - VR

Opis korzyści (możliwości wykorzystania wiedzy), jakie osiągną uczestnicy Kongresu po wysłuchaniu wystąpienia:

Zaproponujemy uczestnikom inną perspektywę spojrzenia na innowację. Wskażemy źródła potencjalnych inspiracji dla nowych produktów i usług, a także dla procesów innowacyjnych już toczących się w organizacjach. Ponadto uczestnicy dostaną wskazów do komunikacji innowacyjnych produktów i usług, przybliżymy im niektóre lęki i potrzeby ludzi w kontekście przyszłości.

 

 

 

 

Matuszewski Kamil Kamil
Matuszewski


Research Executive
Ipsos Polska

Absolwent Socjologii na Uniwersytecie w Białymstoku. Od 2014 roku zawodowo związany z badaniami. Pracuje przy realizacji badań ilościowych, przede wszystkim dla sektora zajmującego się produktami FMCG.

Adriana
Filaber


Project Manager
Ipsos Polska

Absolwentka socjologii na Uniwersytecie Warszawskim, finalistka II edycji konkursu zbadaj.to. Od 2012 pracuje w Ipsos jako badacz, specjalizujący się w badaniach innowacji. Prywatnie geek, interesuje się branżą gier komputerowych i popkulturą, zwłaszcza kinem komiksowym, a także zapalona podróżniczka zakochana w Azji.

Obszary badawcze:

insighty konsumenckie, marka (strategia, pozycjonowanie, komunikacja), produkt (innowacje, optymalizacja, ceny), prognozowanie i modelowanie, conjoint, reklama, sponsoring, product placement, social media, U&A (potrzeby, motywacje, segmentacje, lifestyle)

Charakter badania:

ilościowe, jakościowe

Metody badawcze:

CAPI, CAWI, desk research, etnografia online, ilościowe - ogólnie

Branże badawcze:

agencje reklamowe, domy mediowe, agencje pr, firmy internetowe, portale, e-commerce, inne instytuty/agencje badawcze, kosmetyki / higiena – produkcja FMCG, media elektroniczne (tv, radio, telewizja kablowa), napoje – produkcja FMCG, papierosy – produkcja FMCG, partie polityczne, fundacje, organizacje non-profit, pozostałe instytucje publiczne (nauka, ochrona zdrowia itp), pozostałe media (prasa, outdoor itp.), pozostałe rodzaje usług, produkcja farmaceutyków i produktów medycznych, produkcja przemysłowa (dla potrzeb przemysłu), produkcja towarów trwałego użytku (domowych), przemysł samochodowy, słodycze – produkcja FMCG, telekomunikacja (sieciowa i mobilna), usługi finansowe (np. banki, towarzystwa ubezpieczeniowe, ofe), usługi pocztowe i kurierskie, żywność – produkcja FMCG