Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/virtualki/21072/kongresbadaczy/2017/modules/mod_bootstrapnav/helper.php on line 75

 

service design, projektowanie usług, LEGO® SERIOUS PLAY®, design research, co-creation

Czwartek, godz. 14.00, sesja III, Congres Hall

Zbuduj to! Angażowanie przez konstruowanie. O doświadczeniach z zastosowania metody LEGO® SERIOUS PLAY® w projektowaniu usług

Krótki opis idei wystąpienia:

Jednym zdaniem: Wspólne budowanie rozwiązań metodą LEGO® SERIOUS PLAY®* jako metoda włączania użytkowników** (badanych) w iteracyjny proces powstawania usługi. W 6 zdaniach: Współczesny konsument nie chce być biernym "przedmiotem" badania. Podejście design research - w procesach projektowania usług - pozwala go upodmiotowić, nadając mu nową rolę „współtwórcy” rozwiązań. Relacja staje się symetryczna: nie ma już „badanego”, szyby weneckiej i „badanych” – za to jest spotkanie wydobywcze lub twórcze członków zespołu projektowego i ludzi, którzy mogą mieć wpływ na kształt usługi. Obecność „użytkowników*” jest paliwem inspiracyjnym – podłączonym na stałe do procesu, iteracyjnie zasilającym zespół projektowy. Wymaga to tworzenia nowego typu przestrzeni badawczo-twórczej wraz z nowymi metodami pracy. Podczas naszego wystąpienia podzielimy się meta przemyśleniami z doświadczeń stosowania metod angażowania użytkownika w procesach projektowych. Figurą będzie doświadczenie z wykorzystaniem metody LEGO® SERIOUS PLAY® **w warsztatach z użytkownikami, która dzięki pobudzaniu tzw. „wyobraźni rąk”, myślenia przestrzennego oraz wydobywania metafor pozwala żywiej zaangażować się: uzyskać głębszy wgląd w emocje i doświadczenia oraz historie zasilające proces projektowy.

*umyślnie zastępujemy słowo „badany” słowem „użytkownik”, odzwierciedlając tym samym symetryczność relacji użytkownika z prowadzącymi proces i jego równą wagę w procesie.

** metoda LEGO® SERIOUS PLAY®** (skrót LSP) nie jest przypisana do żadnego instytutu badawczego ani firmy, jest metodą otwartą z możliwością odbycia certyfikowanego treningu facylitatora tej metody.

Plan wystąpienia w najważniejszych punktach:

  1. Użytkownik* jako współtwórca w iteracyjnym procesie projektowym (service design) – opowieść o naszych doświadczeniach z zasilania procesu projektowego udziałem użytkowników na różnych etapach: empatyzowania, ideacji i prototypowania. Będziemy dzielić się refleksjami o nowych wyzwaniach w podejściu do „badanego”, zmiany przekonań a nawet konieczności rujnowania starych nawyków badawczych… oraz potrzebie poszukiwania nowych sposobów budowania przestrzeni do wypowiedzi użytkowników w iteracyjnych, zmiennych procesach.
  2. Doświadczenia z prowadzenia badań z wykorzystaniem metody LEGO® SERIOUS PLAY®** Opowiemy co się wydarza, kiedy klocki stają się językiem wypowiedzi na warsztacie, jak pomagają zyskać większy wgląd w emocje i doświadczenia. Będą to nasze lekcje ze zbioru doświadczeń z różnych projektów, w tym pierwszego w Polsce procesu projektowania tzw „instrumentu wsparcia” w metodzie service design oraz innych projektów biznesowych. w szczególności zastosowań w mapowaniu ścieżki klienta, określaniu profilu klienta, prototypowania rozwiązań.
  3. Opowiemy o podstawowych założeniach tej metody pracy: wykorzystaniu myślenia przestrzennego (3D Thinking), pobudzania wyobraźni rąk (Hands Imaginary), koncepcji naukowej zabawy dorosłych (Adults Play) oraz myśleniu systemowym.
  4. Podsumowując podamy nasze rekomendacje do zastosowania w biznesie wyników naszych doświadczeń.
  5. Na zakończenie zaprosimy do zbudowania swojej refleksji po wystąpieniu - tak aby umysły uczestników doświadczyły zderzenia z przestrzennym myśleniem i zabawą.

Opis korzyści (możliwości wykorzystania wiedzy), jakie osiągną uczestnicy Kongresu po wysłuchaniu wystąpienia:

  1. Myślenie przestrzenne i pobudzanie wyobraźni rąk jako narzędzia angażowania użytkownika, dlaczego i kiedy warto jest stosować.
  2. Nowe wyzwania iteracyjnych procesów projektowych – dobre praktyki włączania badań i użytkowników w krwioobiegu procesu projektowego usługi (service design).
  3. Inspiracja o zastosowaniu metody LEGO® SERIOUS PLAY® w badaniach zapraszających użytkownika do dzielenia się wglądem oraz współtworzenia.

 

 

Dobrowolska Sagan Madgalena Magdalena
Dobrowolska-Sagan


właścicielka
Anloko

Właścicielka firmy ANLOKO, której główną ideą jest budowanie wartości w biznesie poprzez odblokowywanie kreatywnego potencjału zespołów. Ma bogate doświadczenie w projektach: budowania strategii, Brand Design, projektowania usług (Service Design) Customer Experience), wspierania zmiany organizacji: kultury kreatywności i współpracy. W projektach równie ważny jest dla niej proces dojścia do rozwiązania jak i efekt: tworzy warunki do kolektywnego wypracowania rozwiązania. Pracuje metodami warsztatowi w nurcie Service Design Thinking. Jest orędowniczką metody LEGO® SERIOUS PLAY®, którą z powodzeniem stosuje w projektowaniu strategii, eksploracjach badawczych, procesach projektowania usług i doświadczeń. Jako coach wewnętrzny FORD prowadzi procesy coachingowe zmiany organizacji.

Prowadziła projekty dla: Eurobank, GetinBank, ING Bank Śląski, Polfarma, MillwardBrown+Nivea, Netia, DB Schenker, 4P Research Mix, Multimedia, Dr Max, Eurocash, Deloitte Digital Polska, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości PARP.

Historycznie: Strategy&Research Director w agencji Publicis (2002 -2007), Strategy Director w LemonSkyJWT (2014-2015), współwłaścicielka firmy strategicznej Prowokacje Strategiczne (2007-2013)

Absolwentka kursów IDEO, studiów Projektowanie Usług/School of Form, Szkoły Trenerów Biznesu TROP, Szkoły Coachów TROP, Szkoły Treningu Grupowego. Prowadzi zajęcia na studiach Projektowanie Usług/School of Form, Szkole Marketingu Interaktywnego, Szkole Managerów EduNation. Autorka koncepcji i programu merytorycznego studiów podyplomowych Kreatywne Przywództwo na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego.

 

 


Weclawska Dorota Dorota
Węcławska


kierownik
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości

Dorota realizuje projekt inno_LAB, gdzie odpowiada za tworzenie nowych programów wspierających przedsiębiorców w Polsce za pomocą metodologii service design. Ma duże doświadczenie analityczne i badawcze w zakresie tematyki przedsiębiorczości i innowacyjności. w latach 2011-2016 realizowała polską edycję badania Global Entrepreneurship Monitor – największego badania przedsiębiorczości na świecie. Zajmowała się zarówno analizami ilościowymi jak i jakościowymi. Autorka publikacji z zakresu przedsiębiorczości w Polsce.

Obszary badawcze:

inny, insighty konsumenckie

Charakter badania:

jakościowe

Metody badawcze:

inne

Branże badawcze:

agendy rządowe, władze i instytucje centralne, handel hurtowy i detaliczny, usługi finansowe (np. banki, towarzystwa ubezpieczeniowe, OFE)