Pierwsze wyniki ankiety ESOMAR
Podobnie jak w latach ubiegłych ESOMAR zwrócił się do PTBRiO z prośbą o przekazanie informacji dotyczących polskiego rynku badań w roku 2008. W pierwszym tygodniu kwietnia zebraliśmy dane od wszystkich zainteresowanych firm. Już dziś dzielimy się z Wami pierwszymi wnioskami z tego badania. Ogólnie wydatki na badania w Polsce rosną, jednak analiza dynamiki przychodów w poszczególnych branżach wskazuje na stagnację. Wzrosły wydatki w sektorze FMCG - dziś wartość tego rynku badawczego można szacować na ponad 300 mln PLN. Widoczne są także wzrosty w branży mediów elektronicznych - ten gracz jest drugim co do wielkości zleceniodawcą. Wydatki branży telekomunikacyjnej wzrosły z 7,6 proc. do 9,2 proc. rynku, co oznacza wzrost wydatków o ponad 12 mln PLN. Natomiast całkowita kwota wydatków tej branży na badania marketingowe przekroczyła 70 mln PLN.
Szczegóły w nowym wydaniu katalogu PTBRiO, który w październiku będzie można zamówić nieodpłatnie na stronie www.ptbrio.pl