Wyniki badań
Dobroczynność w Polsce (CBOS)
Z naszych dotychczasowych badań wynika, że choć zdecydowana większość Polaków nastawiona jest prospołecznie i opowiada się raczej za solidarnością międzyludzką niż walką o własne interesy, wierząc przy tym, że wspólne działanie na rzecz swojego środowiska może być skuteczne i przynieść lokalnej społeczności wymierne korzyści, tylko jedna piąta (20%) angażowała się w ubiegłym roku w dobrowolną i nieodpłatną pracę dla dobra swojego środowiska, kościoła, osiedla, wsi, miasta lub osób potrzebujących, a jedynie co szesnasty (6%) pracował jako wolontariusz.
Zainteresowanie sportami zimowymi w Polsce (CBOS)
W ostatnich kilkunastu latach wzrósł odsetek Polaków uprawiających sport. O ile w roku 1997 nieco ponad jedna czwarta badanych (26%) deklarowała, że uprawia mniej lub bardziej regularnie jakąś formę aktywności fizycznej, o tyle w 2009 – deklaracje takie składała już niemal połowa (46%)
W czwartym kwartale 2009 r. rynek nie zdołał nadrobić słabszych wyników trzech pierwszych kwartałów (GfK Polonia)
Wyniki czwartego kwartału 2009 roku zgodnie z sezonowością panującą na rynku dóbr domowych trwałego użytku były najlepsze ze wszystkich kwartałów tego roku. Nie na tyle jednak, by zrównoważyć słabsze wyniki trzech pierwszych kwartałów i cały rok zamknął się wynikiem słabszym o 11,5 proc. w porównaniu do roku 2008.
Dzieci i pieniądze: kieszonkowe nie poddaje się kryzysowi (Ipsos)
Według ostatniego badania Ipsos dwie trzecie rodziców dzieci w wieku od 4 do 18 lat daje im, przynajmniej od czasu do czasu pieniądze do samodzielnego dysponowania, średnio jest to 56 złotych miesięcznie. Pomimo światowego kryzysu nasi najmłodsi otrzymują w tym roku kwotę zbliżoną do otrzymywanej w okresie prosperity gospodarki z pierwszej połowy 2008 roku. Dzieci najczęściej wydają swoje pieniądze na słodycze, napoje, czasopisma oraz karty do telefonów.
Barometr Nastrojów Ekonomicznych (Pentor Research International)
Lutowy pomiar nastrojów konsumenckich przynosi dobre dane, wskazujące na istotny wzrost zaufania konsumentów. Poprawie uległy wszystkie niemal wskaźniki cząstkowe. Nastąpiła znaczna poprawa postrzegania stanu i perspektyw polskiej gospodarki, mniej pesymistycznie patrzymy na kondycję finansową własnych gospodarstw domowych. Oceny bieżącej sytuacji wprawdzie nadal pozostają w strefie wartości ujemnych, ale poprawiły się o ponad 6 punktów procentowych.
Zachowania zakupowe Polaków 2010 (Pentor Research International)
Coraz bardziej maleje liczba kobiet odpowiedzialnych jednoosobowo za zaopatrywanie domu w niezbędne produkty i artykuły codziennego użytku. Wzrasta za to wyraźnie liczba gospodarstw, w których obowiązki te dzielone są po równo pomiędzy kobietę i mężczyznę lub też podejmowane zamiennie, okresowo przez każdego z partnerów. Efekt ten dostrzegamy najintensywniej w gospodarstwach domowych tworzonych przez relatywnie młodych partnerów, zwykle dość dobrze wykształconych, mieszkających w dużych miastach.
Kupujemy samochód (TNS OBOP)
Co jedenasty dorosły Polak (9%) planuje w tym roku zakup samochodu dla siebie lub swojego gospodarstwa domowego. Zdecydowana większość badanych myśli o pojeździe używanym – chęć zakupu auta z drugiej ręki deklaruje aż 83% planujących zakup w ciągu najbliższych 12 miesięcy.