Wyniki badań
Monitor rynku wędliniarskiego 2008 (ARC Rynek i Opinia)
61% Polaków spośród wszystkich rodzajów wędlin wybiera szynkę. Statystyczne gospodarstwo domowe kupuje przeważnie 25-50 dag wędlin w ciągu tygodnia, głównie w wyspecjalizowanym sklepie mięsnym. Wizerunkowym liderem jest Sokołów, jednak generalnie siła marek producentów wędlin jest niska. Wędliny wkładamy więc do koszyka, często nie kojarząc z konkretną marką. O tym, jak zakupy wędlin dzielą część polskich konsumentów na grupy Premium, Economy i Eko w raporcie Monitor Rynku Wędliniarskiego ARC Rynek i Opinia.
Trudna lojalność polskiego konsumenta (ARC Rynek i Opinia)
Bierze w nich udział ¼ Polaków, wymagają systematyczności, a do udziału w nich 52% uczestników motywują przede wszystkim korzyści materialne – programy lojalnościowe – budują przede wszystkim lojalność „kupioną”, nie „emocjonalną”. Przyszłość należy do multipartnerskich, zindywidualizowanych i opartych na emocjach programów lojalnościowych – pokazuje raport ARC Rynek i Opinia „BTL Monitor 2008”.
Polacy cieszą się z nadchodzących Świąt (Millward Brown SMG/KRC)
Święta, to czas radości, nie sposób się z taką tezą nie zgodzić. Z badań zrealizowanych ostatnio przez Millward Brown SMG/KRC wynika, że 36% Polaków bardzo cieszy się z nadchodzących Świąt, jednak 47% cieszy się z nadchodzących Świąt jedynie umiarkowanie.
Świąteczne miliardy (TNS OBOP)
Jak wynika z raportu „Świąteczne prezenty i wydatki” przygotowanego przez TNS OBOP, statystyczny Polak przeznaczył w tym roku na zakup prezentów świątecznych średnio 258 zł, a na pozostałe wydatki świąteczne – 417 złotych. Oznacza to, że na tegoroczne święta wydaliśmy łącznie 20,4 miliardy złotych.
Polak w Nowym Roku (TNS OBOP)
Z najnowszych badań TNS OBOP wynika, że w 2009 r. Polacy nie spodziewają się pozytywnych zmian w kraju, są natomiast bardzo optymistyczni w przewidywaniach dotyczących nich samych. Sześciu na dziesięciu badanych (61%) spodziewa się w tym roku więcej szczęścia osobistego, tyle samo - lepszych stosunków z otoczeniem, a połowa pracujących oczekuje lepszych warunków i stosunków w pracy. Jedynie w kwestii dochodów optymistów jest niewielu - tylko 27% Polaków spodziewa się, że 2009 r. przyniesie im więcej pieniędzy.
Wskaźnik Optymizmu Konsumentów (Ipsos)
Listopad był kolejnym, czwartym już z rzędu, miesiącem spadku nastroju konsumentów. Indeks optymizmu (WOK) obniżył się o 5,76 pkt. do poziomu 91.87 pkt., najniższego od czerwca 2006 roku. Zarysowujący się trend, którego początku można upatrywać w maju 2008 roku, wyraźnie wyprzedził negatywne informacje ze światowych rynków finansowych, które napłynęły do nas we wrześniu.
Barometr Nastrojów Ekonomicznych (Pentor)
Ostatni miesiąc 2008 roku przyniósł kolejne pogorszenie nastrojów konsumenckich Polaków. W grudniu wskaźnik PENKON znacząco obniżył swoją wartość, kończąc okres wzrostu trwający do września tego roku. Główną przyczyną wyhamowania i spadku jest zmiana oceny sytuacji ekonomicznej kraju (PESK) jak również pogarszający się od dwóch miesięcy wskaźnik optymizmu gospodarstw domowych (OGD). W wyniku tego wartość wskaźnika Penkon spadła o 5,6pkt i osiągnęła najniższą wartość w tym roku.
Jak Polacy świętują? (Pentor)
49% Polaków bardzo cieszą nadchodzące Święta.
Na przestrzeni kilku lat widać, że odsetek Polaków deklarujących zadowolenie z nadchodzących Świąt nie zmienił się znacząco. W tym roku prawie połowa Polaków twierdzi, że nadchodzące Święta bardzo ich cieszą. 37% badanych deklaruje umiarkowany entuzjazm, natomiast 11% społeczeństwa twierdzi, że Święta wcale ich nie cieszą.
Wypoczynek poza miejscem zamieszkania (CBOS)
W 2008 roku, podobnie jak w ubiegłym, Polacy mieli nieco większe niż w latach 2003–2006 szanse na wypoczynek. W celach rekreacyjnych wyjechało poza miejsce zamieszkania dwie piąte dorosłych (40%), w tym 19% było zarówno na dłuższym wyjeździe – co najmniej tygodniowym, jak i na krótszym niż 7-dniowy, 11% wypoczywało wyłącznie w czasie dłuższego pobytu poza domem, a 10% było tylko na krótkiej eskapadzie.
Czy Polacy są nowocześni? (CBOS)
Spośród wybranych dziesięciu zjawisk, najbardziej popularne w Polsce jest korzystanie z telefonu komórkowego – deklaruje je większość badanych (76%). Dość powszechne są również: posiadanie konta bankowego (66%) oraz wyjazdy zagraniczne (według uzyskanych deklaracji w ciągu ostatnich dziesięciu lat przynajmniej raz poza granicami kraju było 64% badanych). Wyraźnie mniej popularne jest korzystanie z internetu – dotyczy niespełna połowy dorosłych mieszkańców naszego kraju (45%).