Newsletter PTBRiO nr 75

Badania rynku i opinii, czy opinii i rynku?

Ile? Powtórz! - to częste reakcje na podany przez OFBOR 13,6 proc. wzrost rynku badawczego w 2010 r. Tak, tak, wiemy, że jesteśmy prężni, że Polska to zielona wyspa. Z drugiej jednak strony wydawało się, że większość dotychczasowych klientów firm badawczych nie zanotowało spektakularnych wzrostów i nie przełożyło ich na szokująco więcej zamówień, a hasło "konkurencja cenowa" jest chyba nadal aktualne. Dlatego rozwój rynku przypominający nam lata największego prosperity (ostatnio 10 pkt. proc. przekroczyliśmy w 2005 r.) może zaskakiwać.

Nie znamy jeszcze wyników poszczególnych firm, bardzo brakuje też opracowań znanych z katalogu PTBRiO, a komunikat OFBOR precyzuje jedynie, że "był to lepszy rok dla największych instytutów skupionych w międzynarodowych sieciach badawczych". Być może część odpowiedzi znajduje się w przygotowanym również przez OFBOR monitoringu przetargów publicznych, który szacuje że ponad połowa z wartej co najmniej 75 mln PLN puli zamówień została wygrana przez firmy zrzeszone w tej organizacji!

Czy zatem nadszedł dzień, kiedy rozwój naszej branży zaczął zależeć głównie od środków publicznych? Czy nowy, duży rynek zmieni charakter naszej pracy? Jak to wpłynie na (i tak już niskie) ceny badań w Polsce? I co będzie, kiedy fundusze unijne przestaną do nas napływać? Na razie jeszcze zbyt mało wiemy, żeby móc sobie odpowiedzieć na te pytania, przyznacie jednak, że niektóre liczby podsumowujące 2010 r. wyglądają interesująco.

Mateusz Galica
członek Zarządu PTBRiO


PTBRiO poleca: Storytelling - narracja
w reklamie i biznesie

Dlaczego pewne marki mają szanse stać się kultowymi, a inne nikogo nie obchodzą, nawet jeśli marketingowcy przebijają głową mury. Dlaczego niektórzy tatuują sobie logo pracodawcy, a inni chowają firmową kurtkę głęboko w szafie?



II edycja konkursu studenckiego zbadaj.to
1 marca 2011 r., rozpocznie się II edycja konkursu przeznaczonego dla studentów, zbadaj.to. Schemat konkurs i jego regulamin nie będzie odbiegał od ubiegłorocznej edycji. Podobnie jak poprzednio w pierwszym etapie konkursu uczestnicy wypełnią ankietę składającą się z 3 pytań zamkniętych i jednego otwartego. Więcej informacji na stronie www.zbadaj.to


Zostań ambasadorem zbadaj.to i wygraj iPada.
Namów jak największą liczbę studentów do wzięcia udziału w konkursie zbadaj.to. Wystarczy, że wskażą w formularzu zgłoszeniowym, że dowiedzieli się o konkursie od Ciebie (imie, nazwisko, e-mail). Jeśli zgromadzisz największą liczbę wskazań iPad będzie Twój. Więcej.



Nowi członkowie PTBRiO
W tym miesiącu do grona członków Towarzystwa dołączyło aż 7 osób.


Komunikat z zebrania Zarządu PTBRiO
w dniu 7 lutego 2011 roku, przygotowany przez członka Zarządu PTBRiO Janusza Sielickiego.


Szkolenia PTBRiO:

Wiele dróg w dążeniu do prawdy. Badania reklamy - zalety, ograniczenia, metawnioski.
termin: 1 - 2 marca 2011 r.
osoby prowadzące: Maciej Karwowski (Millward Brown SMG/KRC) i Adam Polasz (PTC Era)

Współczesny konsument. Co zrobić, aby lepiej go poznać.
termin: 10 marca 2011 r.
osoby prowadzące: Joanna Dzierzbicka (Ipsos) i Anna Białek

Badania cenowe i strategie optymalizacji ceny.
termin: 17 - 18 marca 2011 r.
osoba prowadząca: Jacek Dohnalik (Pentor RI)

W poszukiwaniu najlepszych rozwiązań, czyli jak poprowadzić efektywny warsztat strategiczny, kreatywny
i innowacyjny.

termin: 22 - 23 marca 2011 r.
osoby prowadzące: Dorota Cudna-Sławińska
(MB Healthcare) i Michał Kociankowski (Synergion)


Szkoła Badań Rynku:

4 marca 2011 r. rozpoczyna się kolejna, V już edycja Szkoły Badań Rynku.
Program Szkoły Badań Rynku




Odczarujmy kreatywność
Jak by to było mieć nowe, oryginalne pomysły na co dzień? Co Ty na to, żeby projekt kreatywny wywoływał entuzjazm, a nie gęsią skórkę?